😊Assalamualaikum😊
Pengurusan
Pembelajaran merupakan bidang pengurusan yang paling utama dalam arena
pendidikan.Harold Koontz,(1972) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni
melakukan kerja melalui dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang
sengaja diadakan. Mary Parker Follet,(1995) seorang pelopor pengurusan klasik
mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui sumbangan
orang lain.
Menurut
perspektif Islam, pengurusan ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja
dan menyempurnakan kerja melalui fungsi- fungsi pengurusan secara fitrah
melalui dan bersama orang lain dalam usaha mencapai objektif kerja secara
berkesan dan menggunakan sumber- sumber organisasi dengan cekap dalam
persekitaran yang dinamik dan sentiasa berubah-ubah bagi mencapai objektif
organisasi demi mencapai al- falah di dunia dan di akhirat.
Pembelajaran
adalah merujuk kepada perubahan dalam tingkah laku subjek atau tingkah laku
berpotensi dalam suatu situasi yang diwujudkan oleh pengalaman -pengalaman
berulang subjek dalam situasi tersebut. Secara umumnya, tajuk ini membicarakan
secara ringkas akan konsep menguruskan pembelajaran yang berkesan di dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran.
Pengurusan dari segi mengurus bilik darjah amat penting dalam memastikan
sesuatu pembelajaran berkesan. Guru juga perlu merancang rancangan pengajaran
dan pembelajaran dengan teratur agar tiada masalah yang timbul.
Pencahayaan
yang cukup, kerusi dan meja mencukupi serta dalam keadaan yang baik serta
pengudaraan yang bagus dapat memudahkan pelajar untuk menerima segala ajaran
dengan tenang. Guru juga dapat mencapai objektif pengajaran hasil daripada
penerimaan murid melalui pengajaran beliau. Oleh itu, kemahiran mengurus
pembelajaran perlu dikuasai oleh guru agar alam pembelajaran yang akan
ditempuhi oleh pelajar dapat memberi hasil yang terbaik disamping pengajaran
yang diterima berkesan.
No comments:
Post a Comment